A Páska Ünnep az egyik legkülönlegesebb a 7 bibliai ünnep közül. Különlegessége többek között abból adódik, hogy a Páska ünnep valójában nem egy napos. A Jóm Kippur (Engesztelés Napja), vagy a Sávuót (Hetek ünnepe) pl. pontban naplementekor kezdődnek és egy teljes napig tartanak a következő naplementéig. A Páska esetén ez nem így van, mert az ünnep különböző napokon történő eseményeket ölel fel, a véghezvitelt és a vacsorát.
A véghezvitel a bárány feláldozását jelenti, mely a héber naptár szerint Nisan 14. nap délutánján történik. A Páska vacsora elfogyasztása pedig már tulajdonképpen a Kovásztalan Kenyér ünnep első napjára esik. Ne feledjük, hogy a héber napok naplementekor kezdődnek és végződnek. Tehát miután a 14 napon lemegy a nap és elkezdődik a 15 nap, akkor fogyasztjuk el a Páska vacsorát.
Mielőtt belemélyednénk a Páska ünnepről szóló Igerészekbe, szeretném tisztázni, hogy a Jeruzsálemi templom/oltár és papság nélkül, lehetetlen megtartani a Páska ünnepet. Ahogy mondom, lehetetlen! Hamarosan láthatjátok, hogy a Páska ünnep megtartásának szigorú rendtartása van, melyet maga YHVH rendelt el az Igében. Tehát, mi tulajdonképpen csak megemlékezhetünk az ünnepről, miközben a lehető legpontosabban igyekszünk követni a Szentírásban szereplő útmutatásokat.
Ebben a cikkben nem szeretnék belemélyedni a modern Széder estére vonatkozó tradíciókba., főként a Szentírás előírásaira szeretnék fókuszálni. Ezt követően megnézhettek és elsajátíthattok különböző tradíciókat. Az Páska ünnep a II. Mózes 12. fejezetében kerül legelőször említése.
“Legyen a bárány hibátlan, hím és egyéves. Juhot vegyetek, de vehettek kecskét is. Ennek a hónapnak a tizennegyedik napjáig tartsátok magatoknál, azután estefelé vágja le Izráel egész gyülekezeti közössége. Vegyenek a vérből, és kenjék a két ajtófélfára és a szemöldökfára azokban a házakban, ahol megeszik. Ugyanazon az éjszakán egyék meg a tűzön sült húst, és egyenek hozzá kovásztalan kenyeret keserű füvekkel. Ne egyétek nyersen, se vízben főzve, csak tűzön megsütve, és a feje, a lábszárai és a belső részei együtt legyenek. Ne hagyjatok belőle reggelre. Ha mégis marad belőle reggelre, azt égessétek el.“ II. Mózes 12:5-10
Az első rendelkezés egy hibátlan, egy évnél fiatalabb bárány beszerzése, levágása, vérének az ajtófélfára kenése, tűzön megsütése és maradéktalan elfogyasztása volt.
Az első Páska ünnep különbözött a későbbiektől, mert olyan dolgokat kellett megtenniük, melyeket későbbi alkalmakkor nem. Egyiptom elhagyása után YHVH további instrukciókat adott a Páska megtartásával kapcsolatban. Ezeket a V. Mózes 16 fejezetében találjuk.
“Nem szabad levágni a páskaáldozatot akármelyik lakóhelyeden, amelyet ad neked Istened, az ÚR, hanem azon a helyen, amelyet kiválaszt Istened, az ÚR, hogy ott lakjék az ő neve, ott vágd le a páskaáldozatot este, naplementekor, abban az időpontban, amikor kijöttél Egyiptomból.” II. Mózes 16:5-6
Ez utóbbi két vers nagyon fontos, mert merőben eltér az első Páska rendtartásától és onnantól kezdve már ez az irányadó. A bárányt ettől a ponttól kizárólag azon a helyen lehet feláldozni, ahol az Úr elrendelte, vagyis csak a jeruzsálemi templomban.
De hiszen nem vagyunk Jeruzsálemben és amúgy sincs ott templom, akkor hogyan is tartsuk meg a Páskát? Miután a fenti bibliai útmutatásoknak pillanatnyilag lehetetlen eleget tenni, ezért bármit teszünk az csak egy megemlékezésnek tekinthető. Nissan 14 napján naplementekor elfogyasztjuk a Páska vacsorát. Ok, de mit együnk? A Biblia bárányhúst, keserű füveket és kovásztalan kenyeret ír, azonban miután a bárányáldozat jelen körülmények között nem lehetséges, a bárányhúst egy darab kovásztalan kenyérrel szokták helyettesíteni és egy kis szertartással körítve tálalni. A legtöbb tradicionális Széder estén még bort, tojást és számos egyéb dolgot szoktak fogyasztani, de ezek csupán tradíciók. Egyébként a világon semmi gond velük, sőt nagyon szép tradíciók, csak ezeket nem említi a Biblia. A vacsorán lehet még szárnyas húsokat (csirkét, pulykát) fogyasztani, de nagyon fontos, hogy tisztátalan étel ne kerüljön az asztalra!
Az Úr ünnepeinek többsége egyébként ugyanúgy Sabbathnak számít, ami azt jelenti, hogy ezeken a napokon ne dolgozzunk.A Páska napja maga még nem Sabbath, de a Kovásztalan Kenyér ünnep első napja viszont már az, tehát akkor lehetőleg kerüljük a munkát. Idén ez dupla nyomatékot kap, mivel Nisan 15. napja és a heti Sabbath is ma naplementekor kezdődik. :)
Az utolsó dolog amit említeni szeretnék az az ünnep megtartásának pontos napja. Különböző naptárak léteznek a világban, melyek következtében a Páska ünnep dátuma akár 30 nappal is eltérhet. Nagytestvérünkhöz Júdához való közeledésünk jeléül, mi akkor tartjuk a Páskát, amikor a zsidók többsége is, a Hillel II. Naptár szerint, 2016 évben április 22-i kezdettel. Vannak felekezetek, akik más naptár szerint korábban ünneplik az ünnepet, azonban az egység kifejezése érdekében ismét megünneplik a Hillel II. szerint. A végén majd úgy is kiderül kinek volt igaza, a legfontosabb, hogy a tőlünk telhető legtöbbet megtegyük az Úr ünnepeinek megtartása érdekében, nem pedig hogy mindent rögtön tökéletesen csináljunk.
Shalom!